DOI: https://doi.org/10.20883/ppnoz.2019.59 Fraza do cytowania: Słonka K., Gryc M., Chodakowska M., Klus A. Analiza ciężaru tornistrów wśród uczniów nauczania początkowego. Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu. 2019;4(61):275–279. DOI: https://doi.org/10.20883/ppnoz.2019.59 Wstęp. Obecnie często kręgosłupy dzieci i młodzieży obciążane są zbyt ciężkimi tornistrami. Badania wykazują, że obciążenia plecakiem ważącym ponad 15% masy ciała wpływają niekorzystnie na postawę ciała, chód i układ oddechowy. Ponadto stanowić mogą jedną z głównych przyczyn występowania dolegliwości bólowych kręgosłupa oraz wad postawy ciała i stóp.
Cel pracy. Celem pracy jest ocena ciężaru tornistrów wśród uczniów nauczania początkowego.
Materiał i metody. Badania przeprowadzono w maju 2017 r. w Publicznej Szkole Podstawowe nr 2 w Opolu. Przebadano 195 uczniów (106 chłopców i 89 dziewczynek) w wieku 7–9 lat uczęszczających do pierwszych trzech klas. Do oceny ciężaru tornistra z zawartością i pomiaru masy ciała badanych wykorzystano wagę elektroniczną TANITA, dodatkowo oceniono wysokość ciała uczniów. Badania przeprowadzono na zajęciach lekcyjnych w godzinach rannych.
Wyniki. Przeprowadzone badania wykazały, że większość dzieci nosi zbyt ciężkie tornistry. Zalecany w tym wieku, bezpieczny dla zdrowia dzieci trzykilogramowy ciężar plecaków występował w pojedynczych przypadkach. Natomiast tornistry przekraczające 15% masy ciała dzieci stwierdzono u ponad 1/3 uczniów nauczania początkowego. Niepokojące jest to, że najcięższe plecaki w porównaniu do masy ciała nosiła ponad połowa badanych uczniów klas pierwszych.
Wnioski. Podjęcie zintegrowanych kroków mających za zadanie wyrobienie umiejętności prawidłowego pakowania tornistra oraz nawyku systematycznego kontrolowania jego zawartości i ciężaru może w przyszłości uchronić młode pokolenie przed przeciążeniami stawów i rozwojem wad postawy.
Słowa kluczowe: ciężar tornistrów, dzieci, nauczanie początkowe.
|
|